Autor : Jindřich Berounský Vloženo : 25.08.2023 10:32 Přečteno : 509 x Počet komentářů : 0
25. srpna si připomínáme 33. výročí železničního neštěstí, které navždy zatemnilo původně krásnou letní sobotu 25. srpna 1990. Nedaleko zastávky Spálov na trati Železný Brod – Tanvald se ve 13.01 hodin v km 3,272 čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí a v oblouku manipulační nákladní vlak 85643 (lokomotiva elektronik 743.010 se 6 vozy), jedoucí z Jesenného, a motorový osobní vlak 6302 (motorový vůz 810.280 a přívěsný vůz Baafx), jedoucí ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce.
Neštěstí si vyžádalo 14 obětí na lidských životech a 32 zraněných. Mezi oběti neštěstí se zařadili i tehdy 29 letý strojvedoucí osobního vlaku Eduard Vraštil a jeho 45 letý kolega vlakvedoucí Karel Svatý. Uvedeného dne, když výpravčí zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen 2 vzdalující se červená světla, označující konec vlaku a tentokráte o kilometr dál i konec jeho jízdy.
O největší železniční katastrofě na severu Čech a následky druhé nejvážnější v novodobé polistopadové historii české železnice psal 27. února 1991 denní tisk : „U Okresního soudu v Semilech bylo zahájeno přelíčení se 2 viníky, kteří 25. srpna 1990 způsobili jednu z největších dopravních nehod na železnici v poválečných letech. Okresní prokurátor podal žalobu na výpravčího Františka Marušku, naposledy zaměstnaného v Jesenném, a Jana Suchardu ze železniční stanice Železný Brod. V žalobě se jim klade za vinu, že v průběhu dvou vzájemných telefonních hovorů, uskutečněných kritického dne mezi 12.45 a 12.55 hod., za účelem zabezpečení jízdy manipulačního nákladního vlaku Mn 86543 a osobního vlaku MOs 6302, porušili ustanovení článku 483, 484 a 490 Předpisu federálního ministerstva dopravy. To mělo za následek, že výpravčí v Jesenném nechal projet nákladní vlak stanicí Jesenný do Železného Brodu a Jan Sucharda v téže době ze Železného Brodu vypravil osobní vlak do Tanvaldu.“
U místa neštěstí u mostu přes řeku Kamenici je pomníček, u kterého se v den neštěstí – každoročně 25. srpna kolem 13. hodiny scházejí pozůstalí a přátelé obětí neštěstí, a také jeho účastníci. Železničnímu neštěstí u Spálova je věnován i jeden díl pořadu České televize Osudové okamžiky, natočený a zpracovaný v letech 2001 až 2002.
Spálov 1990 - Osudové okamžiky | Česká televize (ceskatelevize.cz)
K připomenutí neštěstí se už tradičně od roku 2000 pořádá vzpomínková akce – memoriál obětí železničního neštěstí, a to 23. ročník vytrvalostního běhu a 22. ročník dálkového pochodu z Tanvaldu na Spálov. 18,6 kilometrová trať z Tanvaldu do Spálova představuje symbolicky úsek, který osobní vlak číslo 6302 s tehdejším odjezdem ve 12.55 ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce 25. srpna 1990 již neprojel kvůli srážce s manipulačním nákladním vlakem. Letos se memoriál uskuteční v sobotu 26. srpna, a to jako každoročně pod patronátem Federace strojvůdců ČR. Štafetu pořadatelství spolu s tanvaldskými vytrvalostními běžci po mně převzal Jan Zahula a poslední roky Pavel Semecký z Prezídia Federace strojvůdců ČR.
Start běhu i dálkového pochodu je v 10.00 hodin na tanvaldském vlakovém nádraží. Prezentace účastníků tamtéž od 8:30 do 9:45 hodin. Cíl memoriálu je v prostoru mezi železniční zastávkou Spálov a restaurací na Spálově. Pořadatel zajišťuje převoz osobních věcí účastníků memoriálu ze startu v Tanvaldu do cíle na Spálově.
Jindřich Berounský