Autor : Jindřich Berounský Vloženo : 15.09.2022 18:14 Přečteno : 600 x Počet komentářů : 0
Ve středu 7. září 2022 na polské straně Jizerských hor v Polaně Jakušické slavnostně otevřeli Dolnoslezský multisportovní areál, kolem kterého jezdí přímé mezistátní osobní vlaky Liberec - Szklarska Poreba Górna a je to tak díky dostupnosti po železnici úžasná sportovní nabídka pro obyvatele Jablonce nad Nisou. Slavnostního ceremoniálu se zúčastnil polský premiér Mateusz Morawiecki a zároveň byl ze stanice Szklarska Poreba Górna vypraven zvláštní vlak, kterého využili dolnoslezský maršálek Cezary Przybylski v doprovodu hejtmana Libereckého kraje Martina Půty a četní slavnostní hosté. Oslavovaným hrdinou ceremoniálu se stal právem dnes již 87 letý Julian Gozdowski, legendární lyžařský trenér a zakladatel slavného Biegu Piastów.
Česko-polská železnice Harrachov - Szklarska Poreba a její obnovování jsou s areálem Biegu Piastów a Julianem Gozdovským spojeny. Aktivity za obnovení železnice začaly 15. srpna 1991 první jízdou z Harrachova ke státní hranici a v květnu 1992, po sérii brigád, se pracovní vlaky, vedené motorovým vozem 810.260, dostaly k tehdejšímu skromnému lyžařskému běžeckému areálu. Julian Gozdowski si uvědomoval, že železnice bude pro Jakuszyce i jeho areál přínosem a od počátku iniciativám pomáhal a svůj areál opakovaně poskytl i mnohým česko-polským jednáním o železnici.
31. května 1992 projel 47 let po 2. světové válce spící úsek mezi Harachovem a Jakuszycemi první pracovní vlak až do stanice Szklarska Poreba Górna a hned v červnu a červenci se uskutečnily jízdy pro veřejnost. Tehdy Julian Gozdovský vyprávěl o svém snu - obrovském moderním areálu, který půjde využívat po celý rok a ten se mu splnil po 30 letech. Rovněž po 30 letech přijel poprvé vlak ze stanice Szklarska Poreba Górna na novou bezbariáérovou zastávku podél areálu, která podle posledních informací nahradí od prosince s příchodem nového jízdního řádu tu původní v původním nákladišti, cca 700 metrů vzdálenou.
Obrovský sportovní komplex v sobě skrývá pod zemí 200 míst pro parkování. Běžecké tratě a biatlonové střelnice vznikaly v úzké spolupráci s Mezinárodní lyžařskou federací FIS a Mezinárodní biatlonovou unií IBU, aby bylo možné pořádat závody Světového poháru, Mistrovství Evropy a Mistrovství světa. Nachází se zde Wellness & SPA zóna a jediná hypoxie v této části Polska, představující tréninkové místnosti se sníženým obsahem kyslíku, imitující vysokohorské podmínky.
Součástí areálu jsou bazény, tělocvičny, dvě restaurace a hlavně hotel i hostel. Velkým přínosem je několik desítek veřejně přístupných šaten s kompletním sociálním zařízením, aby se každý, kdo přijede na lyže nebo kolo, mohl ve slušných podmínkách převléknout a vykoupat.
V rámci slavnostního otevření exkluzivního sportovního stánku, který vyšel v přepočtu na 1,2 miliardy Kč, proběhlo i připomenutí 7 let spolupráce dopravců České dráhy a Koleje Dolnoslaskie. Od léta roku 2010 začaly jezdit pravidelné mezistátní vlaky Szklarska Poreba Górna - Harrachov, respektive Kořenov, nejdříve ve spolupráci s dopravci Viamont a GW Train. Od 13. 12. 2015 jezdí přímé mezistátní osobní vlaky Liberec - Szklarska Poreba Górna, vedené motorovými vozy řady 840 (RS 1 Stadler) Českých drah. Přeshraniční frekvence cestujících stále stoupá a další využití železnice se předpokládá i v souvislosti s novým areálem, dotýkajícím se nejvyššího bodu železnice v nadmořské výšce 886 m.
7. září si první zastavení vlaku na nové zastávce před sportovním komplexem vyzkoušeli maršálek Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski a hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Jak už jsem výše uvedl, pro cestující se předpokládá zahájení provozu s novým jízdním řádem, který začne platit od 11. prosince letošního roku. Za hlavním vchodem pro pěší ze železniční zastávky se skrývá vestibul s recepcí a vstupem do celého komplexu. Jízda vlakem z jabloneckého nádraží nebo zastávky centrum trvá cca 1 hodinu 10 minut, takže stačí kdykoliv nasednout a vyrazit. Vstříc úžasným sportovním zážitkům s exklusivním zázemím a bonusem cesty nejstrmější české železnici do nejvýše položeného místa polské železnice.