„Férovka“ vicepremiéra Havlíčka na výletě resortem dopravy

Autor : Jindřich Berounský    Vloženo : 05.10.2020 19:35  Přečteno : 641 x   Počet komentářů : 0

První dějství nekonečně dlouho trvající frašky výběru již v červnu vybraného dopravce je u konce, když vicepremiér Havlíček 5. října oznámil: „Na základě porovnání nabídek a ověření ceny na trhu jsme se rozhodli u linky z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem upřednostnit společnost Arriva. Ta nabídla na sedm let o 302 milionů výhodnější nabídku než České dráhy. Zároveň nám garantuje, že od půlky prosince obsluhu této trati zvládne s kvalitními vlaky a personálem.“ Kdyby člověk nevěděl, jak to celé bylo, téměř by plakal dojetím, jak je svět v rukách vicepremiéra Havlíčka spravedlivý.  

 


Když pomineme, že Arriva na železnici ještě nic garantovaného nenaplnila, soustavně se jí to zázračně odpouští, máme za sebou doslova apokalypsu na kolejích ještě ze začátku roku, která byla díky opatřením kolem koronaviru COVID-19 zapomenuta a zřejmě má pomoci zase probíhající druhá vlna, pan vicepremiér prezentuje kvalitní vlaky a personál. Ty „kvalitní“ více než 30 leté vlaky jsou vynikající v rovinatém terénu, ale horské úseky a sklonové poměry Libereckého kraje nezvládají už teď a přitom vozidla mají podle smlouvy umožnit efektivní využití technických parametrů infrastruktury a disponovat dostatečnými dynamickými vlastnostmi pro rychlé dosažení maximální traťové rychlosti i ve sklonově náročných úsecích. Třeba z České Lípy na Jedlovou si to jde vychutnat náležitě a zapojením motorových jednotek řady 845 místo 843 s plošinami je eliminována možnost přepravy imobilních cestujících, jejichž podmínky se měly podle §36e zákona o drahách zlepšovat a nikoliv likvidovat.

 

Dobře je, že bude i personál, protože občas v době koronavirových opatření chyběl a ten dosavadní Českých drah (ČD) musel mít přehršle zkoušek, který personál Arrivy nezajímají. Ta největší „férovka“ ale spočívá v tom, že Arriva dostala možnost ušetřit živou práci instalací prodejních automatů tam, kde Ministerstvo dopravy po ČD doposud chtělo osobní pokladníky a ještě jim stanovilo rozsah otevření osobních pokladen. V 15 stanicích jde o úsporu cca 50 lidí, což se na nákladech a nabídkové ceně projeví.   

 

„Férový“ vicepremiér Havlíček si nedělá hlavu ani s termíny pro zpracování jízdního řádu podle § 34a zákona o drahách a Prohlášení o dráze Správy železnic na rok 2021. Nebere v úvahu ani to, že v relaci Pardubice – Rosice nad Labem – Chrudim prodlouží stovkám lidí denně cestování cca o 18 minut, protože doposud se provozovaly na rychlících R14 úsporné závěsy a vlaky mezi Pardubicemi a Rosicemi jezdily společně, což nebude možné.

 

Dopravce Arriva vlaky s.r.o. soustavně porušuje zákon o účetnictví, ale v posledních dnech se polepšil a zveřejnil účetní závěrku alespoň za rok 2017, ze které vyplývá, že je neuvěřitelně předluženou „garážovou firmou“, avšak s krásnou poznámkou, která hodně vysvětluje - mateřská společnost DB je nadále připravena financovat tuto společnost. A jsme doma. Zatímco DB (alias Arriva) dostaly od německé spolkové vlády výpomoc v podobě navýšení základního kapitálu a dotaci na vykrytí propadu tržeb ve výši 7 miliard eur, u nás se o tom vedou složitá jednání. Přidělením linky R14 Arrivě by MD (alias český stát) pomohl Německu a vlastního českého dopravce by ekonomicky výrazně poškodil. Takto nevypadá pro zástupce českého státu „péče řádného hospodáře.“

 

Dopravce Arriva s podporou Německých drah DB, které zbavuje ekologické zátěže - motoráčků, které stály na šrotištích, vyrobil úctyhodné perpetuum mobile po balkánsku na „kvalitní vozidla“, aby o nich mohl pěkně mluvit vicepremiér Havlíček. Nikdo neví, za jakých podmínek je získal, ale může si hrát s čísly a také hraje. V roce 2018 se na linku Pardubice – Liberec přihlásil se stejnými vozidly řady 845 za 101,50 Kč/vlkm. Dnes nabízí 98,90 Kč za vlkm, a to by mělo být oproti minulé nabídce včetně „ošlapného“. Od té doby máme inflaci 4,96%, rostou mzdy v dopravě, nejvíce u stěžejních strojvedoucích, kde vyskočily o 17,4%.

 

Fraška výběru dávno vybraného dopravce ještě u konce není a její pokračování bude určitě zajímavé. Na řadě jsou opravné prostředky, ve hře jsou nějaká trestní oznámení a třeba přijde i nějaké překvapení a rozuzlení. Každopádně vicepremiér Havlíček na výletu resortem dopravy dosavadním prezentovaným „výběrem“ z neporovnatelných nabídek pomáhá německé ekonomice na úkor české, a to pochopí každé dítě.  

 

 


 

Provozováno na systému JPRES 2 - Vladimír Pešík ©2013