30. výročí železničního neštěstí u Spálova

Autor : Jindřich Berounský    Vloženo : 21.08.2020 17:29  Přečteno : 2008 x   Počet komentářů : 0

25. srpna si připomeneme 30. výročí železničního neštěstí, ke kterému došlo v sobotu 25. srpna 1990. Byl pěkný letní den a sobota jako stvořená pro koupání na železnobrodském koupališti, jarmark nebo pro výlety Palackého a Riegrovou stezkou, které vedou ze Spálova. Právě nedaleko zastávky Spálov na trati Železný Brod – Tanvald se ve 13.01 hodin v km 3,272 čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí a v oblouku manipulační nákladní vlak 85643 (lokomotiva elektronik 743.010 se 6 vozy), jedoucí z Jesenného, a motorový osobní vlak 6302 (motorový vůz 810.280 a přívěsný vůz Baafx), jedoucí ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce.

 


Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích ze železničních stanic Jesenný a Železný Brod při zajištění jízdy vlaků, která byla v té době závislá jen na domluvě výpravčích a lidském faktoru. (Oba výpravčí byli odsouzeni k nepodmíněným trestům odnětí svobody.) Neštěstí si vyžádalo 14 obětí na lidských životech a 32 zraněných. Mezi oběti neštěstí se zařadili i tehdy 29 letý strojvedoucí osobního vlaku Eduard Vraštil a jeho 45 letý kolega vlakvedoucí Karel Svatý. Uvedeného dne, když výpravčí zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen 2 vzdalující se červená světla, označující konec vlaku a tentokráte o kilometr dál i konec jeho jízdy.

 

Osobní vlak 6302 odjel v čase svého tehdejšího pravidelného odjezdu ve 12.55 hodin ze Železného Brodu a ve 12.59,5 hodin ze Spálova, kde naštěstí hodně cestujících vystoupilo a méně nastoupilo, takže ve vlaku pokračovalo cca 60 cestujících. Po kilometru jízdy ze Spálova přejel osobní vlak 6302 most přes řeku Kamenici a v následujícím oblouku se strojvedoucí obou vlaků, jedoucích rychlostí cca 40 km/h, uviděli na vzdálenost cca 40 metrů a 3 – 4 vteřiny před nárazem. Oba stačili použít rychlobrzdu a strojvedoucí Eduard Vraštil podle přeživších svědků dokázal před nárazem vyskočit ze stanoviště do oddílu pro cestující a varovat je před nárazem, který byl tak silný, že osobní vlak odsunul zpět na most a motorový vůz 810.280 byl cca v 1/3 skříně zlomen. Došlo k proražení nádrže a velmi rychle vzňala vytékající nafta, která se dostala do ocelové vany mostu a následně přišlo ohnivé peklo s plameny, dosahujícími výšky až 30 metrů, které bylo osudné těm, kteří náraz přežili, ale uhořeli ve snaze se zachránit. Vlakvedoucí osobního vlaku Karel Svatý neměl šanci se ze stanoviště strojvedoucího dostat před nárazem a dopředu viděl ještě méně díky pozici na vnitřní straně levotočivého oblouku. Strojvedoucí Eduard Vraštil, který měl předpoklady se díky bleskové reakci, připravený na náraz, zachránit, doplatil na svoji povahu a snahu pomáhat do poslední chvíle a za každých okolností, takže jeho život ukončily rovněž plameny. Se zraněními přežila neštěstí celá posádka manipulačního nákladního vlaku a průvodčí osobního vlaku, který byl v přívěsném voze.

 

U místa neštěstí u mostu přes řeku Kamenici je pomníček, u kterého se v den neštěstí – každoročně 25. srpna kolem 13. hodiny scházejí pozůstalí a přátelé obětí neštěstí, a také jeho účastníci. K připomenutí neštěstí se už tradičně pořádá vzpomínková akce – memoriál obětí železničního neštěstí, a to běh i dálkový pochod z Tanvaldu na Spálov. 18,5 kilometrová trať z Tanvaldu do Spálova představuje symbolicky úsek, který osobní vlak číslo 6302 s tehdejším odjezdem ve 12.55 ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce 25. srpna 1990 již neprojel kvůli srážce  s manipulačním nákladním vlakem. Letos se memoriál uskuteční v sobotu 29. srpna, a to jako každoročně pod patronátem Federace strojvůdců ČR. Start běhu i dálkového pochodu je v 10.00 hodin na tanvaldském vlakovém nádraží. Prezentace účastníků tamtéž od 8:30 do 9:45 hodin.  

 

Od železničního neštěstí na Spálově se hodně investovalo do bezpečnosti a dnešní trať Železný Brod – Tanvald je dálkově dispečersky řízená a vybavená zabezpečovacím zařízením, které znemožňuje vypravit 2 vlaky do stejného traťového úseku.

 

Železniční trať Železný Brod – Tanvald letos v tichosti oslavila 145. výročí existence, když provoz na ní byl zahájen 1. července 1875 a její úsek Spálov – Jesenný – Plavy je jedním z nejkrásnějších úseků železničních tratí v České republice a obdivovaným stavebním dílem, překonávajícím údolí řeky Kamenice.

 


 

Provozováno na systému JPRES 2 - Vladimír Pešík ©2013