Autor : Jindřich Berounský Vloženo : 13.06.2020 19:38 Přečteno : 677 x Počet komentářů : 1
Před 10 lety, 3. června 2010 v 9.45 hodin přivítali tehdejší starosta Jablonce nad Nisou Petr Tulpa spolu s místostarostou Lukášem Pletichou na železniční zastávce Jablonec nad Nisou centrum osobní vlak číslo 16213 Liberec - Harrachov, kterým byla nová zastávka uvedena do provozu, i když nejdříve zkušebního, a první cestující ji také využili spolu se slavnostními hosty.
Jablonec nad Nisou se tak dočkal v roce 2010 po 116 letech nové zastávky, když železnice jako taková dorazila do Jablonce nad Nisou z Liberce 25. listopadu 1888. Dalšího prodloužení, nových staveb zastávek i nádraží se město dočkalo 12. července 1894, kdy byla železniční trať prodloužena do Lučan nad Nisou, posléze 11.10.1894 až do Tanvaldu.
Stavba zastávky probíhala v náročném terénu v původním skalním zářezu, jehož polovina musela být odtěžena. Celkově město investovalo do zastávky spolu s terénními úpravami cca 11 miliónů Kč. Problémy způsobilo, že zastávka navazovala na souběžný projekt polyfunkčního domu firmy Luxembourg Invest, s.r.o., který nebyl realizován a měl přes něj vést bezbariérový přístup k centru města do ulice 5. května. Zastávka navazuje bezbariérově jen na Raisovu ulici a 5. července 2013 začalo sloužit nové schodiště s osvětlením do ulice 5. května. Díky nepostavenému polyfunkčnímu domu a vzniknuvší dlouhodobé proluce je okolí zastávky zajímavým vyhlídkovým místem na centrum města.
Na realizaci čeká lávka pro pěší, která by měla železniční zastávku spojit s novým dopravním terminálem, který vznikne do roku 2023 v prostoru mezi ulicemi Kamennou, Lipanskou a 5. května. Železniční zastávka Jablonec nad Nisou centrum je v současnosti druhou nejvytíženěnjší železniční zastávkou na vlakové lince L1 Liberec - Szklarska Poreba Górna, která městem prochází, a to po zastávce tanvaldské.