Kříšení železnice na polské straně Jizerských hor a Krkonoš pokračuje!

Autor : Jindřich Berounský    Vloženo : 12.06.2020 14:58  Přečteno : 954 x   Počet komentářů : 0

Rozsáhlé plány renovace železnice na polské straně Jizerských hor a Krkonoš přinášejí naději pro obnovení dalšího polsko-českého železničního spojení mezi Mirskem a Jindřichovicemi pod Smrkem. Polský informační portál města Jelení Hora Jelonka.com přinesl zajímavý rozhovor s místopředsedou Dolnoslezského Sejmiku (zastupitelstva) Markem Obrębalskim, kde záměr rozsáhlé obnovy železnice popisuje.

 

 


Dolnoslezské vojvodství nedávno převzalo do své správy železniční trať Gryfów Śląski - Mirsk a poté až do Świeradówa Zdróje. Na přelomu 3. a 4. čtvrtletí letošního roku má být podepsána podobná notářská listina, řešící trať Jelenia Góra - Kowary - Karpacz. Součástí záměru Dolnoslezského vojvodství je také obnova tratí severně do vnitrozemí, a to zrušené železnice Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski - Złotoryja s možností spojení s Legnicí.


Marek Obrębalski uvádí, že dopravní obslužnost na obnovovaných tratích bude zajišťovat, resp. dopravcem bude samosprávná společnost Dolnoslezského vojvodství - Koleje Dolnośląskie. Zdroje financování revitalizace, ale i nových  kolejových vozidel pocházejí nejen z rozpočtu Dolnoslezského vojvodství, ale také z programu Railway Plus a nového programovacího období EU. Prostředky EU, které se předpokládají k dispozici pro roky 2021–2027, představují nejen možnost investice do revitalizace železniční infrastruktury, ale zahrnují nákup nových kolejových vozidel.

 

V rozhovoru Przemka Kaczałka Marek Obrębalski právem vyzdvihuje, že Dolní Slezsko a jeho současný postoj k železnici a renesanci železničního spojení je vzorem pro další vojvodství. Připomíná hustou síť železnice, do které se od 50. a 60. let neinvestovalo a následoval proces postupné devastace, který chtějí zvrátit.

   
V dokončené studii proveditelnosti revitalizace železniční tratě Gryfow Śląski - Mirsk – Świeradów Zdrój se zvažuje možnost obnovy polsko-českého železničního okruhu kolem Jizerských hor, což by vyžadovalo rovněž revitalizaci přibližně 8 km úseku od Mirsku přes Pobiednu směrem do České republiky - do Jindřichovic pod Smrkem, dále Nového Města pod Smrkem a Frýdlantu. Přes Liberec a Jablonec nad Nisou už se navazuje na stávající spojení do Szklarské Poręby a Jelení Hory, které funguje od roku 2010. Vznikla by tak velká turistická okružní železnice.
 

Na otázku spolupráce s Čechy Marek Obrębalski uvádí, že Dolnoslezské vojvodství v této věci spolupracuje velmi dobře s Libereckým krajem a je to jeden z jejich  partnerů. Podle něj je možné, že nová perspektiva programování EU v rámci evropské územní spolupráce přinese i potřebnou revitalizaci silnice Mirsk - Pobiedna - Nového Město pod Smrkem.


Link na celý rozhovor:

https://www.jelonka.com/m-obrebalski-o-rewitalizacji-linii-kolejowych-i-taborze-87808


 

Provozováno na systému JPRES 2 - Vladimír Pešík ©2013