Koronavirus a čím dál větší chaos ve veřejné dopravě

Autor : Jindřich Berounský    Vloženo : 20.05.2020 17:06  Přečteno : 150 x   Počet komentářů : 0

Naše životy a veřejnou dopravu poslední dobou ovlivňuje nový typ koronaviru, označovaný jako SARS-CoV-2. V souladu s pravidly Světové zdravotnická organizace pro pojmenování nových infekčních nemocí člověka byl pro onemocnění vyvolané novým koronavirem zvolen název COVID-19 (coronavirus disease 2019 = ischemická choroba 2019). Tento se poprvé objevil oficiálně na začátku loňského prosince v čínské provincii Chu-pej, kde se nachází jedenáctimilionové město Wu-chan. Stále více je zřejmé, že Čína toho kolem okolností, doby vzniku a intenzity nákazy hodně utajila, což se projevilo raketovým nástupem pandemie, která zaskočila celý svět, Evropskou unii navíc jako by nový koronavir úplně vygumoval.


Vraťme se ale do České republiky, kde je stále více diskutabilní, kdy nás nový nepřítel skutečně navštívil, ale Ministerstvo zdravotnictví informovalo o prvních třech potvrzených případech nákazy koronavirem na území České republiky 1. března. Následovala série dnes již nepodstatných prohlášení zejména v rámci tiskových konferencí vlády s ujištěním, jak je vše pod kontrolou, ale nebylo. Stále víme, že „bojujeme proti medvědovi, kterého nikdo neviděl“, a soustřeďme se na dopravu, kde se vedle zdravotníků, hasičů, policistů, pracovníků sociálních služeb i prodavačů potkávala dlouhou dobu velká část dopraváků s koronavirem rovněž v první linii – především řidiči autobusů, vlakvedoucí, průvodčí i strojvedoucí. Připomeňme si proto sled událostí ve veřejné dopravě.

 

Ještě před „oficiálním proniknutím“ pandemie do České republiky se 4. února 2020 na Úřadu vlády ČR konalo společné jednání zástupců odborových centrál, působících na železnici, s premiérem ČR Andrejem Babišem, místopředsedou vlády ČR, ministrem průmyslu a obchodu a ministrem dopravy Karlem Havlíčkem a předsedou představenstva a generálním ředitelem ČD Václavem Nebeským. Schůzka byla svolána na základě společného prohlášení odborových svazů s výzvou k jednání, které bylo zasláno předsedovi vlády s představou vyvolat diskusi a řešit současnou tristní situaci na železnici v ČR. Stěžejními body k jednání byly bezpečnost železniční dopravy, rozklad síťových služeb železniční osobní dopravy, a negativní dopady regionalizace osobní železniční dopravy na síťové fungování železnice, které bylo v mnoha lokalitách České republiky přerušeno. Ve stejném duchu následovalo další jednání odborů s vícepremiérem Havlíčkem ještě 3. března, aniž by někdo tušil, co železnici a celkově veřejnou dopravu potká, a že se v plné nahotě ukáže absence jakékoliv odborné autority Ministerstva dopravy, která by pomohla v nově přibraném resortu dopravy vícepremiérovi Havlíčkovi situaci řešit, natož koordinovat nějaká krizová opatření. Na chaos ve veřejné dopravě se podívejme podrobněji. Představuje přehlídku postupných opatření dopravců a objednatelů veřejné dopravy, přičemž se znovu ukázalo, že jednotlivé kraje a pro Evropu nesmyslně nicotné územní celky berou svoje území jako gubernii a centrum světa bez ohledu na to, co se děje byť jen v kraji sousedním.

 

Na základě rozhodnutí vlády se od soboty 14. března 2020 zastavila veškerá přeshraniční a dálková mezinárodní osobní železniční doprava. Od pátku 20. března a od soboty 21. března pak začala redukce státem objednávané vnitrostátní dálkové dopravy, postupně přestaly jezdit také komerční vlaky vypravované jednotlivými dopravci. Za zmínku stojí, že z autobusových dopravců FlixBus zmizel úplně bez náhrady.

 

18. března oslovuje vedení Českých drah Asociaci krajů ČR, resp. předsedu dopravní komise a poukazuje na rozdílný přístup krajů – objednatelů k redukcím, a to co do objemu, tak i termínově. S poukazem na nefunkčnost a neúčinnost diverzifikovaných řešení vedení ČD žádá o jednotný přístup k redukci regionální dopravy v nouzovém stavu a regulační opatření, účinné od 23. 3. 2020. Prezentována byla představa aplikovat regionální dopravu v rozsahu nedělního jízdního řádu, což představovalo redukci cca 28%, avšak šlo o házení hrachu na zeď a série různých postupných nekoordinovaných omezení různého objemu vlkm (cca od 3 až do 30%) a časového rozsahu přinesla jen v rámci traťových jízdních řádů na webu Správy železnic od 14. března do 28. dubna 64 změn, když právě 28. dubna  Správa železnic v rámci zveřejnění k tomu datu platných jízdních řádů rezignovala na jejich aktualizaci a od té doby nejsou uváděny na webu Správy železnic aktuální jízdní řády. S postupným obnovováním rozsahu provozu v souvislosti s koncem nouzového stavu ztratili přehled o tom, co platí a co objednávají i samotní objednatelé - kraje, resp. koordinátoři jejich dopravy.    

 

Zajímavý a velmi názorný je příklad z Libereckého kraje, který alespoň progresivně zavedl roušky ve veřejné dopravě před vládním opatřením od 19. března již 17. března od 18 hodin. Změny rozsahu dopravy a další opatření byla delegována na koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORID Lk s. r. o., a tak ve druhém nejmenším kraji republiky proběhly změny 14., 16. , 21. a 28. března, poslední omezení dopravy 19. dubna. Vedle těchto termínů bylo nutné hlídat informace k jakému dni se váže aktuální stav prezentovaného. Na webu Správy železnic se v souvislosti se změnami na trati 089 objevila těžko uvěřitelná tabulka jízdního řádu s různě proškrtanými spoji jako stav k 15. 4. a Liberecký kraj celkem nepochopitelně řešil platnost omezení od 19. dubna až do 31. srpna. V souvislosti s obnovováním rozsahu dopravy nastal opět chaos a málokdo chápal, proč vlaky na páteřní lince L1 Liberec – Harrachov – Szklarska Poreba Górna končí v Desné Riedlově vile a proč  byly do Harrachova ponechány jen 2 páry spojů i v době rapidně se zvyšující poptávky po dopravě. O svátečních májových dnech a zejména víkendu 9. – 10. května představovaly přeplněné vlaky a cyklisté, kteří se nedostali do vlaku už z Jablonce n. N., debakl koordinátora veřejné dopravy KORIDu Lk, který vyvrcholil o víkendu 16. a 17. května, kdy začaly jezdit mezi Desnou a Harrachovem vlaky, o kterých nikdo (včetně libereckého krajského dispečinku integrované dopravy) nevěděl a na území Libereckého kraje se podařilo docílit stav, kdy neplatily žádné informace a vlaky nebyly v informačních systémech IDOS, Správy železnic ani ČD. Díky váznoucí komunikaci a pozdnímu zadání se rozšíření dopravy nedostalo včas k firmě CHAPS, která je toho času přetížena rozsahem změn v celé republice.

 

V České republice je v současnosti těžko uvěřitelný stav, když na zastávkách veřejné dopravy nejsou vyvěšeny aktuální platné jízdní řády, do toho nelze věřit ani vyhledavačům spojení, ve velké míře neplatí ani jízdní řády na webech Správy železnic a dopravců, takže odhodlání k jízdě vlakem přináší v mnoha lokalitách dobrodružství, představující čekání až něco, a nebo jestli vůbec něco pojede.

 

                                                                                              

 

         

 

 


 

Provozováno na systému JPRES 2 - Vladimír Pešík ©2013