27. výročí železničního neštěstí na Spálově

Autor : Jindřich Berounský    Vloženo : 24.08.2017 15:04  Přečteno : 250 x   Počet komentářů : 0

25. srpna si připomínáme 27. výročí železničního neštěstí, ke kterému došlo v sobotu 25.srpna 1990.  Byl pěkný letní den a sobota jako stvořená pro koupání na železnobrodském koupališti, jarmark nebo pro výlety Palackého a Riegrovou stezkou, které vedou ze Spálova. Právě nedaleko zastávky Spálov na trati Železný Brod – Tanvald se těsně kolem 13-té hodiny čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí manipulační nákladní vlak, jedoucí z Jesenného , a motorový osobní vlak 6302, jedoucí ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce. 


Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích ze železničních stanic Jesenný a Železný Brod při zajištění jízdy vlaků, která byla v té době závislá jen na domluvě výpravčích a lidském faktoru. (Oba výpravčí byli odsouzeni k nepodmíněným trestům odnětí svobody.) Neštěstí si vyžádalo 14 obětí na lidských životech a 32 zraněných. Mezi oběťmi neštěstí byli i strojvedoucí osobního vlaku Eduard Vraštil a jeho vlakvedoucí Karel Svatý. Uvedeného dne, když výpravčí zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě, chyběly vteřiny a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel, když vidět byla už jen 2 vzdalující se červená světla, označující konec vlaku  a tentokráte o několik set metrů dál i konec jeho jízdy. Osobní vlak 6302, složený z motorového a přívěsného vozu odjel v čase svého tehdejšího pravidelného odjezdu ve 12.55 hodin ze Železného Brodu a ve 12.59 hodin ze Spálova, kde naštěstí hodně cestujících vystoupilo. Hned po odjezdu ze Spálova přejel osobní vlak 6302 most přes řeku Kamenici a  v následujícímu oblouku došlo k čelnímu střetu s nákladním vlakem a nárazu, který vrátil osobní vlak na most. Tam začal zdemolovaný motorový vůz hořet. Se zraněními přežila neštěstí posádka manipulačního nákladního vlaku, vedeného dieselelektrickou lokomotivou, a průvodčí osobního vlaku, který byl v přívěsném voze.

 

U místa neštěstí je pomníček, u kterého se v den neštěstí – každoročně 25. srpna kolem    13. hodiny scházejí pozůstalí a přátelé obětí neštěstí, a také jeho účastníci. K připomenutí neštěstí už tradičně pořádá vzpomínková akce – memoriál obětí železničního neštěstí, a to běh i dálkový pochod z Tanvaldu na Spálov. 18,5 kilometrová trať z Tanvaldu do Spálova představuje symbolicky úsek, který osobní vlak číslo 6302 s tehdejším odjezdem ve 12.55 ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce 25. srpna 1990 již neprojel kvůli srážce s manipulačním nákladním vlakem.

 

Od železničního neštěstí na Spálově se hodně investovalo do bezpečnosti a dnešní trať Železný Brod – Tanvald je dálkově dispečersky řízená a vybavená zabezpečovacím zařízením , které znemožňuje vypravit 2 vlaky do stejného traťového úseku proti sobě ani za sebou, celá oblast Liberecka, Jablonecka a Semilska je navíc zabezpečena radiovým provozem, který slouží ke komunikaci mezi výpravčími a strojvedoucími, vlakové čety osobních vlaků jsou ještě k tomu vybaveny mobilními telefony.

 

Železniční trať Železný Brod – Tanvald byla postavena 1. července 1875 a její úsek Spálov – Jesenný – Plavy je jedním z nejkrásnějších úseků železničních tratí v České republice  a obdivovaným stavebním dílem, překonávajícím údolí řeky Kamenice.


 

Provozováno na systému JPRES 2 - Vladimír Pešík ©2013