Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 18.06.2021 13:07 Přečteno : 722 x Počet komentářů : 0
Na libereckém nádraží se v pátek 4. června odehrál zajímavý příběh. Plně vystihuje rozsáhlou blamáž na českých kolejích a destrukci české železnice. Pod špatně vykládaným fenoménem liberalizace čím dál více vládnou soukromé zájmy. Ministerstvo dopravy i Liberecký kraj hledali toho nejlepšího a zároveň nejlevnějšího dopravce. Strkají hlavu do písku a nezajímají se o skutečný stav služeb, které měly být lepší. Skutečnost je jiná a doposud bedlivě utajovaná.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 24.03.2021 02:22 Přečteno : 596 x Počet komentářů : 0
Novela zákona o drahách, která se tento týden dostala ve druhém čtení na bedra poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, měla doladit proces transpozice evropské legislativy v rámci 4. železničního balíčku, který má liberalizaci železnice za celkem jasně nastolený proces vytvoření kvalitnějšího, efektivnějšího a bezpečnějšího systému služeb, které udělají železnici v Evropě čím dál více žádanou a konkurenceschopnější zejména ve vztahu k silnici, ze které se postupně přesune většina nákladní dopravy a čím dál větší objemy cestujících. Česká republika je v případě železnice ostrůvek nepochopení záměrů Evropské unie s vlastním výkladem evropských směrnic. Čeština je košatá, ale myslíte-li francouzsky, anglicky a třeba i rusky, jazykové překlady se různí a když do toho ještě přiložíte různé nápady lidí, kteří si na železnici prakticky nic nevyzkoušeli, vznikne nepropustná česká právní houština, kterou Evropa jen tak nevstřebá.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 15.03.2021 19:33 Přečteno : 602 x Počet komentářů : 0
V poslední době se železnice v České republice stala terčem amatérských pokusů o její řešení ze strany těch, kteří nemají ani potuchy o specifických zákonitostech železničního provozu a vymýšlejí opatření včetně zákonodárných pokusů, nad kterými zůstává rozum stát. Dříve „zákony psané krví“, vycházející z praxe a konkrétních nehod, se postupně nesystémově „zaplevelily“ a do toho jsme „transponovali“ vágní evropské směrnice, kde převládají doporučení a sousloví typu „mělo by být, měla by mít“, a tak se nám bujně rozrůstá česká právní železniční džungle, které odpovídá i novela zákona o drahách, obsahující guláš všech možných ingrediencí, které v něm ani nejde rozpustit, jak do něj nepatří.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 26.01.2021 23:10 Přečteno : 718 x Počet komentářů : 0
Zatímco Ministerstvo dopravy (MD) se už dávno stalo podpůrnou divizí dopravce Arriva vlaky s.r.o. – novodobé štiky mezi železničními dopravci, která určuje kvalitu rychlíkové dopravy v nezávislé trakci, pohádky o férové hospodářské soutěži mezi Arrivou a Českými dráhami (ČD) se nově účastní bývalá nejvyšší autorita v rámci jejího hlídání – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na který se Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) obrátil na počátku prosince a znovu na počátku ledna. ÚOHS byl upozorněn na sérii porušení našich i evropských právních předpisů v případě procesu, kterým se jako by vybíral dopravce na linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem. Na výčtu porušení právních norem se shodli zástupci všech odborových organizací, zastupujících i zaměstnance jiných dopravců mimo ČD. Angažmá Arrivy na této lince bylo totiž domluveno dávno před „soutěžním divadlem“.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 22.01.2021 15:21 Přečteno : 506 x Počet komentářů : 0
V rámci procesu liberalizace železnice proklamuje Evropská unie (EU), že cílem všech opatření – tzv. železničních balíčků a vztažné legislativy je postupně se zlepšující a efektivnější systém železnice. Jenže EU „národ Švejků“ podcenila. V maličké České republice uprostřed Evropy, rozčleněné na 13 samostatných krajů (bez Prahy), které, ač jsou optikou Evropy nepostřehnutelné, se převážně chovají jako samostatné gubernie a utvářejí si svoje vlastní další „systémy“ bez ohledu na ostatní. V České republice máme tedy opak přívětivějšího systému dopravy a putování veřejnou dopravou přes hradby a různé podmínky jednotlivých krajů a stále větší množství nekoordinovatelných dopravců je pěkným dobrodružstvím.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 23.12.2020 14:36 Přečteno : 695 x Počet komentářů : 0
Adventní čas na české železnici je nebývale rušný. Za velmi podivných a do poslední chvíle zamotaných okolností převzal rychlíky na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem v neděli 13. prosince dopravce Arriva vlaky s.r.o.. Motorové vozy řady 843 spolu s přívěsnými vozy 043 s nápisy „Provoz spolufinancován ze státního rozpočtu“ vytvořily konvoj a doslova hradbu kolem libereckého depa, většina strojvedoucích se přesunula na jiné výkony a nejsmutnější byly osobní pokladní, které zajišťovaly v rámci Českých drah (ČD) odbavení cestujících na lince R14, když jejich vlídné úsměvy a mnohaletou praxi vystřídaly nemilosrdně prodejní automaty Arrivy s telefonním sluchátkem. Kdo doufal, že nad pokoutnými zákulisními domluvami „tajemných sil“ kolem Ministerstva dopravy (MD) o angažmá dopravce Arriva vlaky s.r.o. na lince R14, o kterých věděli zaměstnanci ČD i Arrivy od června letošního roku, zvítězí právo, mýlil se. Arriva je prozatím novodobý fenomén české železnice a svým až neurvalým způsobem expanze na české koleje se skandálním a hodně vydatným postrkem MD, kterému doposud svorně přihlížejí další ponížené instituce, jež měly být nade vším povýšeny a řešit to, určuje nové trendy české železnice v oblasti kvality a bezpečnosti dálkové osobní dopravy nezávislé trakce.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 10.12.2020 02:33 Přečteno : 855 x Počet komentářů : 1
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy podal Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podnět k přezkoumání úkonů objednatele – Ministerstva dopravy (MD) a návrh na vydání předběžného opatření v případě rychlíkové linky R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem, která se stala předmětem blamáže a těžko pochopitelných kroků MD.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 04.11.2020 22:08 Přečteno : 652 x Počet komentářů : 0
Bez nadsázky lze říci, že šéf Drážní inspekce (DI) Jan Kučera se aktivně podílí na postupné samolikvidaci a snižování významu svojí instituce. Pod jeho vedením došlo k odebrání části kompetencí DI a redukci 11 míst inspektorů v době zvyšujících se výkonů i počtu dopravců na železnici. Novinkou poslední doby jsou stachanovský závazek zrychlení vyšetřování mimořádných událostí na železnici a „poprava“ předchůdce v čele DI Romana Šiguta.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 31.10.2020 02:05 Přečteno : 801 x Počet komentářů : 1
Předně je třeba objektivně přiznat, že určitý historický důvod k novému programu Libereckého kraje „Vymýtit České dráhy a co je německé je hezké“, který dokončuje před ustavujícím jednáním zastupitelstva po volbách nepřekvapivě původní rada kraje, ale bude jej potřeba vysvětlit nové radě kraje, si nějaká ta minulá garnitura na Generálním ředitelství Českých drah v Praze a zejména odboru kolejových vozidel zasloužila, ale dávno. V posledních letech jde o akt neadekvátní setrvačnosti zloby vůči někomu, kdo si ji nezaslouží a pochází zřejmě z doby, kdy do německé Žitavy přijela první Siemens Desira a z Liberce přes domovský Hrádek nad Nisou hejtmana Martina Půty jezdily do Žitavy nestárnoucí motoráčky řady 830, takže zejména setkání nejstaršího motorového vozu ČD 830.012, vyrobeného v roce 1949, s Desirem v roce 2002 způsobovalo senzaci a obdiv železničních fandů z celé Evropy, jaké úžasně fungující muzeum představuje liberecké depo, kde v roce 1980 končil oficiálně i parní provoz v České republice.
Na druhou stranu je nutné připomenout, že nejde žít takovou dávnou minulostí a pokud se dotkneme těch, kteří za resort dopravy v Libereckém kraji alespoň nastrkovali svoje jméno pod dohledem hejtmana Martina Půty, byli to hodní lidé, které nakonec hejtman označil za součást „dopravní mafie“.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 26.10.2020 20:48 Přečteno : 1109 x Počet komentářů : 0
Zatímco v Evropské unii představuje liberalizace železnice v osobní dopravě a závazku veřejných služeb kultivovaný proces nabídkových řízení nebo regulérních přímých zadání, po kterých přichází zlepšování služeb, v České republice a v podání Ministerstva dopravy (MD) to je obcházení obou výše uvedených postupů, když resort dopravy stále více ovládají soukromé zájmy a nezákonné zákulisní dohody, které přinášejí uspokojování soukromých tužeb a zhoršení služeb. Netransparentní „výběr“ dopravců nebo spíše „česká rozdávačka“ mají toho času obrovský korupční potenciál v souvislosti s víceletými miliardovými zakázkami. Zatím se však nedostaly do hledáčku orgánů činných v trestním řízení, přestože si to zaslouží.
Resortu železniční dopravy nepřidává, že mu už 6 let nevládne žádný ministr dopravy, který je pro železnici převážně jen marketingovou loutkou, ale za otěže všeho důležitého na kolejích tahá „tajně“ člověk, o kterém se nesmí mluvit (- šéf poslanců ANO Jaroslav Faltýnek).