Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 25.08.2021 09:12 Přečteno : 130 x Počet komentářů : 0
25. srpna si připomínáme 31. výročí železničního neštěstí, ke kterému došlo v sobotu 25. srpna 1990. Byl pěkný letní den a sobota jako stvořená pro koupání na železnobrodském koupališti, jarmark nebo pro výlety Palackého a Riegrovou stezkou, které vedou ze Spálova. Právě nedaleko zastávky Spálov na trati Železný Brod – Tanvald se ve 13.01 hodin v km 3,272 čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí a v oblouku manipulační nákladní vlak 85643 (lokomotiva elektronik 743.010 se 6 vozy), jedoucí z Jesenného, a motorový osobní vlak 6302 (motorový vůz 810.280 a přívěsný vůz Baafx), jedoucí ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 14.07.2021 13:16 Přečteno : 704 x Počet komentářů : 0
Na území dnešní České republiky vzniklo postupně v letech 1895 – 1911 10 tramvajových provozů a systémů na rozchodu kolejí 1000 mm. Jablonecké tramvaje se rozjezdily 7. 2. 1900, v sousedním Liberci vyjely slavnostně již 25. srpna 1897 a 1. 1. 1955 došlo k propojení obou měst zprovozněním trati Liberec – Jablonec nad Nisou úzkorozchodnými tramvajemi linky č.11. Legendární meziměstská trať a linka č. 11 v těchto dnech ukončuje éru pravidelného provozu úzkorozchodných metrových tramvají v České republice po 126 letech, v samotném Jablonci po 121 letech a mezi Libercem a Jabloncem n. N. po 66 letech.
17. 7. 2021 je posledním dnem pravidelného provozu úzkorozchodných tramvají a 18. 7. proběhne rozloučení odpoledním nasazením historických vozidel, přičemž souběžně už bude probíhat náhradní autobusová doprava.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 10.07.2021 15:58 Přečteno : 359 x Počet komentářů : 0
Jen co si Jablonečané oddechnou od "zažehnané havárie plynu" na ulici 5. května, která přinesla v dopravních špičkách pracovních dnů doslova apokalypsu, očekávaná demolice 110 let starého domu u autobusového nádraží přinese další omezení. Dvoupatrová vila v Lipanské 10 co by dílo architekta Johanna Schwalmma z roku 1911 se nedočkala zakomponování do plánovaného nového dopravního terminálu a kvůli špatnému technickému stavu půjde k zemi.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 02.07.2021 02:50 Přečteno : 593 x Počet komentářů : 0
V Jablonci nad Nisou se odehrává neuvěřitelný příběh. Jablečné město, již dávno sužované četnými dopravními omezeními, postihla havárie. Došlo k úniku plynu z potrubí na stěžejní dopravní tepně města a silnici I. třídy - ulici 5. května. Že unikal či uniká plyn a je to prostě pravda, si může každý svým vlastním čichem procházkou kolem uzavřeného prostoru vyzkoušet. Havárie a uzavírka byly lidem oznámeny 18. června a 21. června to začalo. Je ochromena veškerá doprava města včetně té veřejné. Havárie a opatření mají trvat do 11. července, ale pojmu "havárie" neodpovídá tempo prací ani množství na dlouhou dobu naštvaných lidí. Automobilisty počínaje, uživateli veřejné dopravy konče. Hlavu do písku strčil dokonce i Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje - KORID LK, kterému nevadí, že na cestě z Jablonce či opačně už veřejnou dopravu nejde použít. Ujíždí totiž všechny bývalé navazující přípoje v rámci Semilska, Turnovska, Železnobrodska i Liberecka. Zatímco v jablonecké městské dopravě došlo alespoň k nějakým opatřením ke zmírnění dopadu omezení díky Jablonecké dopravní a Umbrelle, jízdní řády odkázané na koordinátora veřejné dopravy jsou nepoužitelnými notami na buben se všemi důsledky...
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 18.06.2021 16:31 Přečteno : 597 x Počet komentářů : 0
19. července začne rekonstrukce tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, která je v mnoha ohledech unikátní, stejně jako samotná meziměstská trať. Původním bonusem a cílem celé akce mělo být prodloužení tramvajové trati na nový terminál hromadné dopravy, který se v Jablonci plánuje mezi ulicemi Kamennou, Lipanskou a 5. května. Záměr zahrnoval i tramvajovou smyčku a více než 600 metrů nové trati centrem města. Díky ekonomickým a legislativním problémům, ale dílem také kvůli „politické situaci“ v Jablonci bez tahounů záměru se tato část odkládá. I tak stojí za to si připomenout, co všechno „očesaná“ rekonstrukce meziměstské tramvajové trati přinese kromě změny rozchodu z 1000 na 1435 mm.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 18.06.2021 13:09 Přečteno : 371 x Počet komentářů : 0
Jeden z klíčových předpisů resortu dopravy – zákon o drahách již delší dobu nebere vážně sama Vláda České republiky. V rozporu s ním řešila k 1. lednu 2020 systemizaci Drážní inspekce a aktuální vládní návrh zákona, který měl být transpoziční novelou unijního práva, nechala zaplevelit až neuvěřitelnou formou normotvorného kutilství. Zákon o drahách se netěší ani valnému zájmu poslanců, kteří jsou v drtivé většině uživateli výdobytků automobilového průmyslu. Je na posledních místech sněmovních statistik sledovanosti, a to se odráží v tristním stavu české železnice, představující pořádnou legislativní džungli.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 18.06.2021 13:07 Přečteno : 405 x Počet komentářů : 0
Na libereckém nádraží se v pátek 4. června odehrál zajímavý příběh. Plně vystihuje rozsáhlou blamáž na českých kolejích a destrukci české železnice. Pod špatně vykládaným fenoménem liberalizace čím dál více vládnou soukromé zájmy. Ministerstvo dopravy i Liberecký kraj hledali toho nejlepšího a zároveň nejlevnějšího dopravce. Strkají hlavu do písku a nezajímají se o skutečný stav služeb, které měly být lepší. Skutečnost je jiná a doposud bedlivě utajovaná.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 24.03.2021 02:22 Přečteno : 312 x Počet komentářů : 0
Novela zákona o drahách, která se tento týden dostala ve druhém čtení na bedra poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, měla doladit proces transpozice evropské legislativy v rámci 4. železničního balíčku, který má liberalizaci železnice za celkem jasně nastolený proces vytvoření kvalitnějšího, efektivnějšího a bezpečnějšího systému služeb, které udělají železnici v Evropě čím dál více žádanou a konkurenceschopnější zejména ve vztahu k silnici, ze které se postupně přesune většina nákladní dopravy a čím dál větší objemy cestujících. Česká republika je v případě železnice ostrůvek nepochopení záměrů Evropské unie s vlastním výkladem evropských směrnic. Čeština je košatá, ale myslíte-li francouzsky, anglicky a třeba i rusky, jazykové překlady se různí a když do toho ještě přiložíte různé nápady lidí, kteří si na železnici prakticky nic nevyzkoušeli, vznikne nepropustná česká právní houština, kterou Evropa jen tak nevstřebá.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 15.03.2021 19:33 Přečteno : 342 x Počet komentářů : 0
V poslední době se železnice v České republice stala terčem amatérských pokusů o její řešení ze strany těch, kteří nemají ani potuchy o specifických zákonitostech železničního provozu a vymýšlejí opatření včetně zákonodárných pokusů, nad kterými zůstává rozum stát. Dříve „zákony psané krví“, vycházející z praxe a konkrétních nehod, se postupně nesystémově „zaplevelily“ a do toho jsme „transponovali“ vágní evropské směrnice, kde převládají doporučení a sousloví typu „mělo by být, měla by mít“, a tak se nám bujně rozrůstá česká právní železniční džungle, které odpovídá i novela zákona o drahách, obsahující guláš všech možných ingrediencí, které v něm ani nejde rozpustit, jak do něj nepatří.
Autor : Jindřich Berounský Vloženo: 26.01.2021 23:10 Přečteno : 480 x Počet komentářů : 0
Zatímco Ministerstvo dopravy (MD) se už dávno stalo podpůrnou divizí dopravce Arriva vlaky s.r.o. – novodobé štiky mezi železničními dopravci, která určuje kvalitu rychlíkové dopravy v nezávislé trakci, pohádky o férové hospodářské soutěži mezi Arrivou a Českými dráhami (ČD) se nově účastní bývalá nejvyšší autorita v rámci jejího hlídání – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na který se Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) obrátil na počátku prosince a znovu na počátku ledna. ÚOHS byl upozorněn na sérii porušení našich i evropských právních předpisů v případě procesu, kterým se jako by vybíral dopravce na linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem. Na výčtu porušení právních norem se shodli zástupci všech odborových organizací, zastupujících i zaměstnance jiných dopravců mimo ČD. Angažmá Arrivy na této lince bylo totiž domluveno dávno před „soutěžním divadlem“.